Céges ajándék 8. - A kapcsolatépítés 8 alapszabálya
Sokan nem is gondolják, de szakmai sikereink egyik legfontosabb kulcsa az, hogy milyen kapcsolatban vagyunk partnereinkkel, üzletfeleinkkel.
Egy ajánlat elfogadásánál, egy üzlet megkötésénél, még a legracionálisabb üzletemberek is figyelembe veszik azt, hogy mit gondolnak rólunk, szeretnek-e velünk dolgozni, avagy sem.
Sőt, ha igazán kedvelnek és bíznak bennünk, akkor akár egy kedvezőbb ajánlat ellenében is hajlamosak minket választani, mert kifejezetten velünk akarnak dolgozni.
Persze a jó kapcsolat nem a fán terem, ezért is, mint minden másért, keményen meg kell dolgozni. Szerencsére a kapcsolatépítés is tanulható, fejleszthető.
Soha nem higgyünk azoknak, akik szerint ez alkati kérdés vagy kizárólag két ember közti kémián múlik. Ez nem így van! Habitusának megfelelően mindenki alkalmazhat olyan módszereket, melyek még nem kényelmetlenek számára és kapcsolatait is kedvezően befolyásolják.
Kezdetnek jöjjön az a 8 legfontosabb szabály, melyet érdemes megfogadnunk, ha jó kapcsolatot szeretnénk ápolni üzletfeleinkkel:
Légy tisztában a kapcsolatépítés fontosságával: Ha a vevő kedvel, akkor is tőled fog vásárolni, ha nem te vagy a legolcsóbb, mert hisz benned. NEKED PEDIG EZT KELL ELÉRNED!
Szívből jöjjön és ne erőltesd: Sokan nem kedvelik üzletfeleiket és ezért nem is tesznek a jó kapcsolatért. Ez pedig egyenes út a partner elvesztéséhez. Azt kell átprogramozd magadban, hogy ez is munkád része, nem csak a konkrét feladatok. Lásd, hogy ti most nem barátok akartok lenni (persze az sem baj), hanem jó kapcsolatra törekszetek, ami megkönnyíti napi munkád. Nem kell feltétlen barátokká válni, de meg kell tanulni tisztelni, megérteni, elfogadni a másikat.
Tégy a jó kapcsolatért minden nap: Hébe-hóba egy gesztus nem elég a jó kapcsolathoz. Csak azért, mert évente egyszer meghívod egy ebédre, nem fog jobban kedvelni ügyfeled. Az sokkal többet ér, ha következetesen, nap, mint nap látja rajtad az igyekezetet és figyelmet. Nem kell nagy dolgokra gondolni: hívd vissza azonnal, ha keresett, érkezz pontosan a megbeszélésekre vagy köszöntsd fel névnapján. Apróságok ezek, mégis sokan nem teszik meg.
Légy hasznos: A közös munkában mindenképp, de egyébként is. Ha olvasol egy érdekes szakmai cikket, küldd át neki. Szólj neki, ha egy konferencia közeleg, vagy ha egy őt érintő jogszabályi változásról hallottál. Értékelni fogja és közben szakértői imaged is épül, hiszen látja, hogy tájékozott vagy.
Kérdezz, figyelj…és emlékezz is rá: Nem árt, ha kérdezel is tőle, az emberek szívesen beszélnek magukról. De ha már kérdezel, akkor figyelj is, jól jöhet! Ha például elmeséli, hogy a gyereke ősztől iskolás lesz, biztos jól esik majd neki, ha szeptemberben rákérdezel, hogy milyen volt az első pár nap. Ez nem álságosság, ez figyelmesség!
Teljesíts 110%-ot: Nincs is annál jobb módszer a bizalom elnyerésére, mint többet teljesíteni, mint amit megígértünk. Melyik ügyfelet ne nyűgözné az le, ha két nappal a határidő előtt szállítasz vagy ha kérés nélkül is küldesz pár mintadarabot abból a termékből, amiről érdeklődik.
Légy őszinte: az őszinteség a bizalom másik sarokköve. Soha ne mondj olyat, amit nem úgy gondolsz, ne ígérj meg olyat, ami már akkor tudsz, hogy betarthatatlan. Ne félj őszinte lenni, még akkor is, ha kellemetlen! Sokkal többre értékelik majd üzletfeleid, mint azt, ha rájönnek, hogy nem mondtál igazat.
Ne ess át a ló túloldalára: vigyázz, hogy túlzásba se vidd a kapcsolatépítést! A túl sok dicséret, kedvesség és figyelmesség álságos lehet, és partnereid – sajnos nincs szebb szó rá – seggnyalásnak fogják értékelni. Azt pedig senki sem szereti. Mindig csak annyit tegyél, amit a személyes kapcsolat még megenged. Légy kedves, figyelmes, de őrizd meg tartásod és szakmaiságod!
Sorozatunk következő részében konkrét kapcsolatépítő-ötleteket osztunk majd meg veled!
Hasznos kapcsolatokat kívánunk!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.